vrijdag 10 september 2010

Borobudur


Een kolossale bouwwerk en is een van de meest indrukwekkende creaties van de mensheid. Voor de bouw waren 56000 m3 stenen nodig en daarmee het grootste historische monument van het zuidelijk halfrond. Toegangsprijs om dit wereldwonder te bewonderen is voor vreemdelingen vele malen duurder dan voor de Indonesiërs zelf. Dat is wel te verklaren omdat dit bouwwerk door onze voorouders is gebouwd, een nalatenschap (warisan). Ja, je verwacht het wel van mij. Ik sta gewoon in de rij van Indonesiërs om kaarten te kopen. Ze weten het toch niet, ik ben een Javaan. Eenmaal binnen hadden een paar jongens toch in de gaten dat wij goedkope kaarten hadden gekocht in plaats de dure voor buitenlanders. En ze hadden ons uitgelachen. Niet erg toch, zei ik. Ik geef straks de rest aan mijn begeleider (Pak Sopir).

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog