donderdag 11 november 2010

Reog

Na meer dan 100 jaar weg van Java (Indonesië) zijn er een aantal dingen die niet veranderen. In Suriname wordt het "djaran kepang" dans genoemd en op Java Reog. Het begeleidend muziek is wel anders, voor de niet kenners zelfde klank. Persoonlijk vind ik het anders, de dans op zich is hetzelfde. Ik vind het knap dat er in Suriname nog wordt gepraktiseerd.
Om eerlijk te blijven ik heb niet van begin tot eind gekeken. Er was op die bewuste dag zoveel te zien dat ik een keuze moeten maken om van elk attractie een beetje te volgen, want aan de andere kant van het terrein was er weer een "ledek-dans". Je weet het wel de mannen moeten betalen om met haar te dansen met "slendang". Was wel leuk om te zien na zoveel jaren. Volgens mij had ik in Suriname zo'n 40 jaar terug voor het laatst gezien, ik was nog een kleine jongen. Echt "jempol" van de mensen die onze Javaanse traditionele dans in stand hebben gehouden.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog