maandag 15 november 2010

Oorsprong saoto

Ik blijf toch zoeken naar de oorsprong van onze welbekende saoto soep op Java. Ons laatste bezoek in Gunung Kidul heb ik uiteindelijk kunnen achterhalen. Pak Sayat vertelde mij dat saoto toen wel de gebruikelijk naam is voor de huidige Indonesische soto. Dus soto of saoto, dat is zelfde. Uitspraak is anders geworden doordat de jongeren meer bahasa zijn gaan spreken. Alleen de ouderen kennen de naam saoto onder de Javaans sprekenden. En nu de smaak nog. Ja, dat weet ik ook niet. Ik denk meer dat de Surinaamse Javanen zijn blijven steken in oude traditie van saoto soep maken en niet verder is gaan improviseren (experimenteren) zoals de Indonesiërs. Saoto is voor de Surinaamse Javanen een soep met steeds dezelfde smaak, terwijl in Indonesie soto verschillende smaken kan hebben. Elk gebied heeft zijn eigen smaak (ingredienten) van soto. Zo krijgt de saoto of soto van Suriname een eigen status. Een lekkere saoto soep, en bij elk Surinaams Javaans feestje niet mag ontbreken.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog