woensdag 24 november 2010

Schoenen

Reizen naar Zuid-Oost Azië zal je wel als Westerling wel een paar dingen opvallen. Tijdens onze eerste en tweede reis dachten we, het is misschien wel een uitzondering. Ik schat zo 1 op de 20 mensen of misschien minder dat ze een maatje grotere schoenen aantrekken. Voor kinderen kan ik me best voorstellen dat de ouders een maat groter koopt voor de kinderen, maar voor de ouderen is toch wel anders. We vroegen ons af wat het achterliggende gedachte om een grotere maat schoenen aan te trekken. Je vindt het leuk en er was geen meer te koop in de winkel met jouw maat. Je hebt het gekregen van een vriend of bekenden en het is zonde om weg te gooien. Je kan zoveel antwoorden op verzinnen. Ik weet het niet, ik durf zelf niet te vragen. Het is een persoonlijke en ook gevoelige vraag. Het is niet alleen in Indonesië, maar ook in Maleisië en Hongkong. En toch heb ik aan een vriend gevraagd, natuurlijk eerst naar zijn schoenen kijken of het een grotere maat is of niet. Hij gaf mij een antwoord, maar of dat het juiste achterliggende gedachte is laat ik het midden. De meeste (goedkope) schoenen zijn te hard en als je passend koopt dan krijg je blaren van. En toch he, met een maatje grotere schoen kunnen ze echt heel goed lopen. Het is kwestie van wennen denk ik.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog